Bureau Talent interviewde Frans Jordaan, directeur-bestuurder van VO Samenwerkingsverband Amstelland en de Meerlanden, over de mogelijkheden voor hoogbegaafde leerlingen bij langdurig verzuim in het voortgezet onderwijs en hoe we als maatschappij zouden kunnen voorkomen dat meer leerlingen thuis komen te zitten.
In de regio Amstelland en de Meerlanden valt op dat zo’n 30 tot 40 van de 80 leerlingen die langdurig verzuimen, hoogbegaafd of dubbel-bijzonder zijn. Deze groep vertoont vaak combinaties van psychische klachten, autismespectrumstoornissen (ASS), en andere uitdagingen. Er is onder deze groep behoefte aan meer individuele aandacht in het onderwijs, maar het onderwijssysteem is nog niet voldoende ingericht voor maatwerk. Dit is praktisch onhaalbaar met slechts één docent voor een klas, redeneert Jordaan. Bij de huidige onderwijsvorm zijn altijd groepselementen aanwezig omdat het onderwijs is ingericht op grotere klassen.
Wanneer er niet voldoende aandacht is voor de individuele behoeften van een leerling kan een leerling thuis komen te zitten. Verzuim duidt vaak op problemen, variërend van verveling tot sociale angst en onzekerheid. Jordaan benadrukt daarom het belang om verzuim serieus te nemen en vroegtijdig met de leerling in gesprek te gaan.
Benieuwd geworden naar de inzichten van Frans Jordaan? Lees de rest van het interview via onze website.