Ons scholingsaanbod voor jou op maat gemaakt

Ons scholingsaanbod voor jou op maat gemaakt

‍Jouw update over talentontwikkeling

April 2021

Hoe laat je talent van (hoog)begaafde jongeren van 10-18 jaar tot bloei komen? Bureau Talent biedt expertise, training en begeleiding op maat, online en offline. Bekijk ons scholingsaanbod in dit themanummer scholing.


Onderwijsontwikkeling op het Rijswijks Lyceum met Onderwijs op Maat II

Docenten van het Rijswijks Lyceum hebben onlangs bij Bureau Talent de verdiepende training Onderwijs op Maat II gevolgd. Bij afronding van de training gaven zij (onder andere) deze feedback:

‘Jouw stijl is heel prettig. Professioneel, en bindend. Je hebt van ons een team gemaakt, en je weet iedereen te waarderen en dat laat je blijken. Je geeft ook ruimte aan ons individueel om onszelf te blijven en daarmee wordt de groep sterker.’

Tijdens de laatste bijeenkomst presenteerden alle docenten hun proces én hun product. Het was een feestje om te zien hoe ieder zich ontwikkeld heeft en hoe deze groep ook een team geworden is dat graag schoolbreed aan collega’s wil uitdragen wat ze geleerd hebben. Zo komt onderwijsontwikkeling op een school echt verder!

Meer reacties van docenten en informatie over Onderwijs op Maat II lees je op onze website. Heeft jouw school ook interesse in onze Onderwijs op Maat trainingen? Bekijk ons aanbod en neem gerust contact op met Lineke van Tricht.

 


Bekijk ons scholingsaanbod!

Of het nu gaat om (hoog)begaafdheidsbeleid of individuele begeleiding, bij Bureau Talent bieden we al onze trainingen op maat. Iedere jongere, leerling, ouder, school, en organisatie is tenslotte uniek.

 

Bekijk hieronder ons aanbod.

  • Trainingen Leervaardigheden: Tijdens deze trainingen staan we stil bij datgene waar meer- en hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs vaak tegenaan lopen: een gebrek aan leervaardigheden. We gaan in op cognitieve, metacognitieve en affectieve leervaardigheden; spelen het leervaardighedenspel en bieden praktische handvatten. 
  • Algemene Introductie Cognitief Talent: Deze interactieve lezing is bedoeld als eerste kennismaking met het onderwerp meer- en hoogbegaafdheid. Wat is het eigenlijk? Over welke leerlingen hebben we het? En hoe kunnen we deze doelgroep passend onderwijs bieden?
  • Trainingen Onderwijs op Maat: Differentiëren en gepersonaliseerd leren als antwoord op de diversiteit van leerlingen. We hebben het er al zo lang over, maar hoe kun je dat als docent uitvoeren? Wij bieden docenten verschillende methodes om mee te oefenen. Leerlingen tot een dieper niveau van leren laten komen en voorbereiden op werk in de 21e eeuw. Dat is een andere vraag waaraan we vaak werken. Ook hier komen verschillende methoden aan bod die we tijdens de training omzetten naar lesontwerp en uitvoering.
  • Trainingen Begeleiding op Maat: Deze training is bedoeld voor docenten die getalenteerde leerlingen begeleiden. Doel van de training is om de docenten praktische tools te geven om met deze leerlingen te werken. In de training kunnen  de volgende onderwerpen ter sprake komen: onderpresteren, mindset, leervaardigheden, zelfinzicht, motivatie, dubbel bijzonder. Daarnaast werken we in deze training met intervisie om ervaringen uit te wisselen en te leren van elkaar.

 

Wij differentiëren en geloven niet in standaardoplossingen. Graag denken we met je mee en maken we een gepast aanbod om het talent van jouw leerlingen te ontwikkelen. Bekijk onze verschillende trainingen ook in onze webshop.

 

Bij interesse of voor meer informatie, stuur gerust een e-mail of bel ons op 071-7850850.

 


Design Thinking in het (hoger) onderwijs

De afgelopen weken verzorgde Bureau Talent een training Design Thinking aan de Universiteit Leiden. In vijf sessies maakten de deelnemers kennis met het proces van Design Thinking en deden hun eigen Design Challenge. We sloten de serie af met het maken van de transfer naar het universitaire onderwijs.

 

Het is altijd moeilijk om uit te leggen wat Design Thinking is en wat er zo bijzonder aan is. Design Thinking moet je ervaren. Bijzonder aan deze ontwerpmethode is dat hij gericht is op de mens. Je ontwerpt iets voor een persoon of personen. De nadruk ligt dan ook op het je verdiepen in jouw doelgroep. Daarnaast leer je in het Design Thinking proces om uit je hoofd te komen en te doen. Ook ervaar je dat je van fouten leert: dat hoort bij het proces. Voor perfectionistische leerlingen, studenten én docenten is dat een spannend en leerzaam onderdeel van Design Thinking.

 

Hieronder lees je de reacties van de medewerkers van de Universiteit Leiden:

  • Het zelf doorlopen van het proces zorgt ervoor dat je begrijpt wat Design Thinking is en hoe het werkt.
  • Heel boeiende methode.
  • Super om de studenten zo te betrekken.
  • Heel leuk om allerlei ballonnetjes op te laten, te verkennen en er wel of juist niet mee verder te gaan.
  • Jij doet het heel goed en leuk en aanmoedigend en geduldig ;-)
  • Dit was een fijne, goed verzorgde en goed doordachte cursus!

 


Save the Date: Eindsymposium Creating Equal Opportunities at School

Heb jij ook de indruk dat cognitief talent in sommige groepen niet goed herkend wordt? Of dat (hoog)begaafde leerlingen uit minder bevoordeelde gezinnen minder goed tot presteren komen? Als deze vragen jouw interesse hebben, dan ben je van harte uitgenodigd voor het eindsymposium van het Erasmus+ project Creating Equal Opportunities at School (through teaching academic language) op 15 september 2021.

 

Hoe komt het dat (hoog)begaafde leerlingen uit gezinnen met een lage sociaaleconomische status vaak niet of minder goed worden opgemerkt? Volgens onderzoek van onze internationale partner London G&T heeft dit onder andere te maken met de taal die er op school gesproken wordt. Vaktermen zijn meestal wel bekend, maar het zijn juist woorden als ‘analyseren’ of ‘aanleiding’ die te vaak als vanzelfsprekend worden aangenomen bij leerlingen. Daarom heeft Bureau Talent in samenwerking met onze partners in het Erasmus+ project een lesprogramma ontwikkeld dat leerlingen helpt om academische taal aan te leren en hiermee hun kansen op succes in de hogere onderwijsniveaus bevordert. Na de laatste nameting en evaluatie worden de onderzoeksresultaten verwerkt tot een rapport en handboek. In september ronden we het project af met een eindsymposium voor alle partners en andere geïnteresseerden.

 

Je bent van harte welkom om het symposium bij te wonen. Het programma en verdere informatie volgen. Zet de datum alvast in je agenda!

 

Wil je meer weten over het CEOS-project? Neem gerust contact op met Lineke van Tricht. 


Bureau Talent verwelkomt nieuwe begeleider

Bureau Talent breidt zich verder uit. Met veel plezier verwelkomen we Marein Hanrath-Spaans in ons team. ‍Zij stelt zich hier voor: 'In de ruim dertig jaar die ik nu voor de klas sta als docente Klassieke Talen heb ik naast het lesgeven ook altijd veel tijd besteed aan het begeleiden van leerlingen die om welke reden dan ook vastliepen. Vaak ging het daarbij om faalangst/examenvrees en daarom heb ik op dat gebied meerdere cursussen gevolgd. [...] [O]mdat ik er inmiddels wel achter ben dat er vaak meer of andere dingen spelen dan faalangst/examenvrees, ben in november 2020 gestart met de

RITHA-opleiding om meer inzicht te krijgen in de problematiek van de vastlopende (hoogbegaafde) leerling. Zo ben ik op het spoor van bureau Talent gekomen, waar ik mijn ervaring, straks gecombineerd met een wetenschappelijke basis, voor meer leerlingen hoop te kunnen inzetten.‍'


Middelstegracht 87f

2312 TT Leiden
Nederland


‍+31 71 7850850

info@bureautalent.nl

www.bureautalent.nl

Als je onze update niet meer wil ontvangen, kan je je hier afmelden .