Tijdens de Week van de Hoogbegaafdheid 2023 is Bureau Talent natuurlijk ook van de partij! We verzorgden deze week twee webinars en blikken daar graag even op terug.
Gelijke Kansen in het Begaafdenonderwijs
Het eerste webinar vond plaats op maandag 6 maart en had als onderwerp Gelijke kansen in het begaafdenonderwijs. Tijdens dit webinar gingen we in op twee thema’s die een rol spelen bij gelijke kansen in het begaafdenonderwijs: Signaleren van cognitief talent en Verwachtingen van leraren.
Het signaleren van cognitief talent in leerlingen uit minder bevoordeelde gezinnen kan moeilijker zijn omdat een bepaalde manier van logisch denken én bijpassende woordenschat nodig is om goed te presteren op intelligentietests. Een manier om met die problemen om te gaan, is het gebruik van non-verbale intelligentietests en lokale normen. We deden dat in ons CEOS project én we vonden inderdaad leerlingen die nog niet gesignaleerd waren als cognitief talent.
Hoge verwachtingen zijn belangrijk omdat ze een self-fulfilling prophecy kunnen veroorzaken, waarbij leerlingen gaan voldoen aan de hoge verwachtingen van de leraar. Christine Rubie-Davies heeft hier veel interessant onderzoek naar gedaan (zie ook mijn boekbespreking). Bij hoge verwachtingen gaat het er overigens niet om dat je van iedere leerling verwacht dat hij/zij vwo kan doen. Het gaat om erom dat je leerlingen bemoedigt en laat merken dat je verwacht dat ze bepaalde taken aankunnen waarover ze zelf niet zo zeker zijn.
De betrokken deelnemers kwamen met interessante vragen en dachten mee en deelden onze gedrevenheid om leerlingen onderwijs te geven dat ze verder laat ontwikkelen.
Talentprojecten - Verrijkingsmateriaal voor Hoogbegaafde Leerlingen
Tijdens ons tweede webinar, op 7 maart, kwamen we online samen met een diverse groep van docenten en ouders van hoogbegaafde leerlingen om te spreken over onze Talentprojecten.
In de eerste helft van het webinar gingen we in op de methode compacten en verrijken en hoe onze Talentprojecten in gezet kunnen worden om leerlingen met metacognitieve vaardigheden aan de slag te laten gaan. In de tweede helft demonstreerden we onze Talentprojecten in het online leersysteem Educourse. Er was volop ruimte voor vragen en die werden ook zeker gesteld! We bedanken graag alle deelnemers voor hun interesse!
Een belangrijke vraag die aan de orde kwam was natuurlijk: Hoe kun je de Talentprojecten als docent nakijken als je niet alles weet over bijvoorbeeld sterrenkunde? Om docenten/begeleiders te ondersteunen, heeft Bureau Talent een algemeen beoordelingsformulier, onze zogenaamde rubric, en verschillende inhoudelijke docentenleidraden. Over onze docentenleidraden lees je hieronder meer!