Op de basisschool vertoonde Abdel een tijdje opstandig gedrag. Vooral als het druk was in de klas, raakte hij gefrustreerd. Later bleek dat hij een gehoorstoornis heeft, waardoor hij de les niet goed kon volgen als het onrustig was in de klas. Dat hij daarnaast hoogbegaafd was, werd pas veel later duidelijk. Aan het einde van de basisschool kreeg Abdel een Havo/Vwo advies en kwam hij in een dakplanklas, die daarnaast sportklas was. In deze klas voelde hij zich niet veilig. Er zaten veel dominante jongens in tegen wie hij niet op kon. Na de brugklas ging Abdel verder naar 2 Havo en zo kwam hij uiteindelijk met weinig inspanning in 4 Havo.
Abdel is dus vastgelopen. Afgelopen zomer is hij getest en daaruit bleek dat hij hoogbegaafd is. Voor Abdel is dit nog moeilijk te bevatten, gezien zijn moeizame schoolloopbaan. Hij heeft helemaal geen zin om terug te gaan naar zijn school om nog twee of drie jaar te werken voor een diploma. Hij ziet zichzelf graag zo snel mogelijk als zelfstandig grafisch designer. Daarnaast heeft hij interesse in spiritualiteit. In overleg met Abdel, zijn ouders en school wordt ervoor gekozen om hem de overstap te laten maken naar de VAVO (volwassenenonderwijs). Eigenlijk is hij daarvoor nog te jong, maar omdat Abdel snel een diploma wil halen en een duidelijk doel voor ogen heeft, is school bereid hem te detacheren naar het VAVO. Daar kan hij 4 en 5 Havo in één jaar doen, waarna hij door wil naar de kunstacademie. Van Bureau Talent krijgt hij begeleiding op het gebied van leervaardigheden om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken. De psychologe begeleidt hem bij het omgaan met zichzelf én met school. Na het intakegesprek heeft de VAVO Abdel aangenomen. Hij mag de overstap maken met ingang van het nieuwe schooljaar. Voorwaarde is wel dat beide vormen van begeleiding voortgezet worden zolang dat nodig is.
*Naam is gefingeerd om de privacy van de leerling te beschermen.