• Home
  • Nieuws
  • Gelijke kansen, ook voor extra uitdaging

Gelijke kansen, ook voor extra uitdaging

Het onderwerp Gelijke Kansen in het Onderwijs is weer veel in het nieuws. ‘Al in het eerste jaar van Bureau Talent viel me op dat de groepen (hoog)begaafde leerlingen met wie ik werkte, geen afspiegeling van de samenleving vormden’, aldus Lineke van Tricht.

Met het Erasmus+ project Creating Equal Opportunities at School werken we hieraan. Hoe vinden we cognitief talent bij jongeren met een lage sociaal-economische status. En, indien nodig, hoe versterken we de academische taal van deze groep.

Jongeren met een lage sociaal-economische status hebben minder kans om als (hoog)begaafd (h)erkend te worden. Daarnaast mist een deel van deze groep de juiste academische taal om succesvol te zijn op de hogere onderwijsniveaus. Leerlingen zijn in dit project gescreend met de CoVaT, een deels non-verbale intelligentietest, waardoor gekeken wordt naar potentie en minder naar prestatie. Naar voorbeeld van het Britse REAL project is lesmateriaal ontwikkeld om begaafde leerlingen snel bij te spijkeren in academische taal. Het gaat hierbij niet zozeer om vaktaal, zoals fotosynthese, metafoor of kwadraat. Juist de woorden die de opdracht beschrijven, zijn vaak het probleem: analyseer, tegengestelde, parafraseer.

Het lesprogramma is nu één keer gedraaid met brugklasleerlingen in Nederland en Vlaanderen en geëvalueerd. Begin 2021 starten we met de tweede ronde.

Op maandag 23 november delen we in een gratis webinar alvast de eerste resultaten van ons project. Vanaf november besteden we er in een serie blogs aandacht aan.

Experts in de ontwikkeling van cognitief talent (10 – 18 jaar)

Middelstegracht 87f
2312 TT Leiden
Nederland
+31 71 7850850

Volg ons

Op de hoogte blijven?
Ontvang onze nieuwsbrief


Copyright Bureau Talent