Skip to main content

Een (hoog)begaafdheidsbeleid passsend bij de missie en visie van je school

Vergelijk eens drie willekeurige scholen van het voortgezet onderwijs met elkaar en je ziet en ervaart de verschillen. Verdiep je je vervolgens in de missie en visie van de scholen, dan begin je schakeringen te zien in hoe het leren en de ontwikkelingen van leerlingen vorm krijgen.

Bij het denken over (hoog)begaafdheidsbeleid in een school is het volgens Bureau Talent nodig om aan te sluiten bij die schakeringen. Kernvraag is: Welk concept van (hoog)begaafdheid past het beste bij de missie/visie van jouw school?

Zie je hoogbegaafdheid als synoniem voor een IQ van 130+, dan zul je een intelligentieonderzoek eisen voor toegang tot HB faciliteiten. Ga je uit van het three-ring concept van Renzulli, waarin capaciteiten, creativiteit en toewijding leiden tot hoogbegaafdheid, dan zul je ook op die verschillende elementen faciliteiten tot ontwikkeling bieden. Neem een meerfactorenmodel als van Gagné of Heller en je zult je richten op onderwijs én begeleiding. Door de keuze te maken voor een concept passend bij jullie missie en visie zul je merken dat je beter kunt uitleggen waarom de school bepaalde keuzes maakt.

Wil jij meer weten over hoe jouw school aandacht voor (hoog)begaafde leerlingen kan integreren? Neem contact op met Akke Tick.

Experts in de ontwikkeling van cognitief talent (10 – 18 jaar)

Middelstegracht 87f
2312 TT Leiden
Nederland
+31 71 7850850
info@bureautalent.nl

Volg ons

Op de hoogte blijven?
Ontvang onze nieuwsbrief