Hoogbegaafde leerlingen in de les

Je hebt kennisgenomen van de basiskennis rondom hoogbegaafdheid. Je kent de modellen van Renzulli, Heller en Kieboom en kunt feiten en fabels van elkaar onderscheiden. Maar dan… wat doe je in je les met hoogbegaafde leerlingen? Hoe zet je de theoretische modellen om naar de praktijk? Dat is wat we doen in onze trainingen Onderwijs op Maat.

Er zijn verschillende manieren om je lessen aan te passen en dat hoeft niet altijd heel ingewikkeld te zijn. De methode Gedifferentieerd Uitdagen van Prof.dr. Fred Janssen (Universiteit Leiden) gaat ervan uit dat alle leerlingen met hetzelfde onderwerp bezig zijn, maar dat sommigen vanuit een hele taak werken en andere kleine stapjes maken aan de hand genomen door de docent. Zo’n hele taak staat vaak al achter in het hoofdstuk van je methode. En door leerlingen de mogelijkheid te geven snel te starten met een hele taak, voorkom je dat ze gedemotiveerd raken door een uitleg die ze niet nodig hebben.

Een andere methode is compacten en verrijken. Daarmee kort je het reguliere programma in, zodat er tijd vrijkomt voor verrijking. Die verrijking moet wel echt anders en complexer zijn, anders is het meer van hetzelfde. Door deze methode te gebruiken, komen hoogbegaafde leerlingen toe aan taken waarbij ze hun hersenen flink aan het werk moeten zetten én zullen ze leervaardigheden nodig hebben. Verrijking is dus niet extra, maar in plaats van (herhalings)oefeningen die de leerling niet nodig heeft. Ook met deze methode kun je voorkomen dat leerlingen gedemotiveerd raken en/of geen leervaardigheden ontwikkelen.

Heeft jouw school ook interesse in een training Onderwijs op Maat? Neem contact op met Lineke van Tricht.

Experts in de ontwikkeling van cognitief talent (10 – 18 jaar)

Middelstegracht 87f
2312 TT Leiden
Nederland
+31 71 7850850

Volg ons

Op de hoogte blijven?
Ontvang onze nieuwsbrief


Copyright Bureau Talent