• Home
  • Nieuws
  • Praktijkvoorbeelden op congres hoogbegaafdheid

Praktijkvoorbeelden op congres hoogbegaafdheid

Voor het jaarlijkse Euregionaal Congres over hoogbegaafdheid presenteerde onze directeur en oprichter Lineke van Tricht over hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs.

In haar presentatie maakte zij Françoys Gagné’s complexe meerfactorenmodel van hoogbegaafdheid inzichtelijk door middel van casusvoorbeelden en verhelderde ze hoe je een dergelijk model toepast in de praktijk en wat (en wie!) er nog meer komt kijken bij de begeleiding van deze leerlingen. Ze nodigde deelnemers uit om zelf aan de slag te gaan met een eigen casus aan de hand van het model van Gagné. Onderstaand lees je een greep uit de reacties die Lineke van de deelnemers ontving:

  • Het behandelen van de casussen was erg fijn. Op die manier een eigen leerling in beeld brengen heb ik als erg helpend ervaren.
  • Lineke draagt uit wat ze kan en waar haar kracht zit. Het was fijn om praktische (en voor mij herkenbare) voorbeelden te horen en ook de toegepaste oplossingen.
  • In deze presentatie heb ik handvatten gekregen die ik als mentor bij de begeleiding van leerlingen in kan zetten. Ook de tips over denken vanuit einddoelen en die bewust koppelen aan opdrachten gedurende het schooljaar zijn handig. Een eye-opener te ontdekken dat je vaak maar een stukje van een leerling weet, maar op basis van dat stukje vaak verder gaat denken, terwijl je eigenlijk eerst meer van die onbekende informatie moet zien te achterhalen voor je een plan trekt. Kortom, ik heb als mentor én als docent van deze presentatie geleerd, bedankt daarvoor!
  • Fijne rustige manier van praten. Mooie praktijkvoorbeelden waarbij maatwerk duidelijk wordt. Voor mij nog wel een puzzelstuk hoe hoogbegaafdheid op tijd opgemerkt kan worden. Dat lijkt me erg lastig als kinderen bijv. Introvert zijn en juist heel hard leren maar de resultaten gemiddeld zijn. Hoe het kind van binnen denkt en hoe complex die binnenwereld is kan lang verborgen blijven.
  • Heldere lezing. Mooi zijn ook de praktische cases die ze besproken heeft aan de hand van de uitgelegde modellen.
  • Ik vond het prettig dat er uitleg werd gegeven waar hoogbegaafde leerlingen behoefte aan hebben, de grondhouding en de methodiek inzetten van oplossingsgericht werken was weer even een eye-opener. Daarnaast vond ik het inzichtgevend dat er ook jongeren uitvallen door hoogbegaafdheid, niet wetende dat ze het hebben, niet wetende hoe ermee om te gaan door zowel de jongeren zelf als de omgeving zoals ouders en school.
Experts in de ontwikkeling van cognitief talent (10 – 18 jaar)

Middelstegracht 87f
2312 TT Leiden
Nederland
+31 71 7850850

Volg ons

Op de hoogte blijven?
Ontvang onze nieuwsbrief


Copyright Bureau Talent