Skip to main content

Versnellen: vloek of zegen?

Bij Bureau Talent merken we regelmatig dat op scholen een hardnekkige mythe bestaat dat versnellen voor hoogbegaafde leerlingen geen goed idee zou zijn. Docenten in het voortgezet onderwijs noemen dan voorbeelden van jonge leerlingen die, nadat ze een klas overgeslagen hebben op het basisonderwijs, in de brugklas of tweede klas blijven zitten. Dat de meeste versnelde leerlingen gewoon goed gaan op het VO zien ze lang niet altijd. Dat neemt niet weg dat versnellen niet altijd de beste oplossing is.

Hoe zit het nou echt met versnellen? Wat is het precies? Is het beter of slechter dan compacten & verrijken? En hoe pak je het aan? Het NTCN schreef een wetenschappelijk onderbouwde én zeer leesbare en praktische brochure over versnellen. Kan jouw school een meedenker gebruiken om beleid rondom hoogbegaafdheid vorm te geven? Neem dan contact op met Lineke van Tricht.

Experts in de ontwikkeling van cognitief talent (10 – 18 jaar)

Middelstegracht 87f
2312 TT Leiden
Nederland
+31 71 7850850
info@bureautalent.nl

Volg ons

Op de hoogte blijven?
Ontvang onze nieuwsbrief