Skip to main content

Interview met een begeleider: Dick van Hennik

Dick van Hennik is leerlingbegeleider bij Bureau Talent. Na drie jaar uitstekend werk te hebben verricht met onze leerlingen, gaat Dick aan het einde van dit schooljaar helaas afscheid nemen van Bureau Talent. Voor hij vertrekt, deelt hij zijn ervaringen in een interview om onze lezers een kijkje achter de schermen te geven.

Voordat Dick bij Bureau Talent kwam werken, kende hij onze directeur Lineke van Tricht al via onder andere de klankbordgroep van NTCN. Hij werd als begeleider bij Bureau Talent geïntroduceerd door onze voormalige collega Akke Tick. Met zijn ervaring als conrector, waar hij al betrokken was bij leerlingbegeleiding, was hij in staat om snel met de leerlingen in gesprek te gaan en problemen aan te pakken. Dick merkte dat zijn filosofische aanpak vooral goed werkt bij (hoog)begaafde leerlingen en vooral bij jongeren. De basisschoolleeftijd ligt hem minder omdat hij met die doelgroep geen ervaring heeft. Hij besloot aan het einde van zijn lange onderwijscarrière om zich te richten op individuele begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen.

Dick voerde bij Bureau Talent een interessante opdracht uit bij het Hyperion in Amsterdam. Hij begeleidde een derdejaars leerling die thuis was komen te zitten, waarbij een hele reeks begeleiders, psychologen en andere ondersteuners betrokken waren. Dicks ervaring als schoolleider kwam hier goed van pas bij het begrijpen van de verschillende perspectieven. Bovendien paste hij gesprekstechnieken toe om tot een passende oplossing voor de leerling te bemiddelen.

Een andere casus die Dick noemde is van een andere leerling met schooluitval. Na een heel proces kon de school eindelijk toegeven dat zij niet konden bieden wat de leerling nodig had. De vraag was: Moet zij eigenlijk wel naar school? Dit gaf ruimte om divergent te denken en buiten het gebaande spoor te treden om passend onderwijs voor deze leerling te creëren. Dick benadrukt hierbij dat er vrijheid nodig is, maar wel binnen bepaalde kaders. Het is de taak van de begeleider om de autonomie van de leerling te faciliteren, waarbij het kader gevormd wordt door de doelen en tussendoelen die de leerling zich stelt. En als de wens van de leerling is om uiteindelijk een diploma te halen, dan zijn de voorschriften van dat examen ook kaders waaraan hij zich moet houden. Als begeleider was hij dus bemiddelaar, aan het werk met de leerling, en ook steeds bezig te overleggen met de ‘entourage’ die komt kijken bij schooluitval.

Dick benadrukt enkele belangrijke punten waarop begeleiders moeten letten. Het is van belang om de school(leiding) te betrekken en hun kant van het verhaal te laten vertellen, en om aan te sturen op het maken van beleid. Daarbij is het cruciaal dat de schoolleiding niet alleen op de hoogte is van de noden van begaafde leerlingen, maar ook de gedrevenheid heeft om het beleid uit te voeren. Als begeleider is het belangrijk om een "begripvolle grote mond" te hebben en te bemiddelen vanuit het HB-perspectief om een optimale oplossing voor beide partijen te vinden, maar wel in samenwerking met de school en niet tegen hen. Veranderingen kunnen het beste geleidelijk worden doorgevoerd en dit vereist begrip richting de mensen die het uitvoeren. Preventief beleid heeft hierbij de voorkeur.

Daarnaast is het van belang om specialisten te betrekken die begrijpen waar het over gaat. Een team met verschillende expertises, zoals een (hoog)begaafdheidsspecialist maar ook mensen met een praktische instelling, zoals een coördinator die geautoriseerd is om dingen te regelen, werkt goed. Dick geeft als tip mee om niet van iedereen te eisen dat ze alles kunnen, omdat specialismen juist specialistisch zijn om een reden.

Kortom, bij de individuele begeleiding van leerlingen komt er heel wat kijken. Het is van belang om een kader te stellen waarbinnen leerlingen autonoom kunnen zijn, maar ook de medewerking van de school en eventueel het zorgteam zijn van belang voor het succes van individuele begeleiding. Bij Bureau Talent is elke casus een unieke ervaring en een leerproces op zich. Dick benadrukt het belang van goed luisteren naar kinderen en jongeren als begeleider, omdat je ook van hen kunt leren. Het leerproces stopt nooit; Het is een levenslang proces.

Aangezien we helaas afscheid gaan nemen van Dick en ons willen blijven ontwikkelen, zijn we op zoek naar ervaren schoolleiders en leraren met een ECHA-diploma die bekend zijn met de structuur van het voortgezet onderwijs en weten hoe ze de best passende oplossingen kunnen vinden voor onze (hoog)begaafde leerlingen. Ben jij de begeleider die we zoeken? Stuur je CV en motivatie naar info@bureautalent.nl.

Experts in de ontwikkeling van cognitief talent (10 – 18 jaar)

Middelstegracht 87f
2312 TT Leiden
Nederland
+31 71 7850850
info@bureautalent.nl

Volg ons

Op de hoogte blijven?
Ontvang onze nieuwsbrief