Terugblik Samenwerkmiddag LEF
Op donderdag 7 november vond de samenwerkmiddag hoogbegaafdheid plaats bij het LEF in Leiden. Deze middag had als thema: zelfbeschikking in relatie tot hoogbegaafdheid. Centraal stond het onderzoeken waar gedrag zoals boosheid, frustratie en demotivatie vandaan komt. Om vervolgens ook te bespreken hoe er met dit gedrag kan worden omgegaan. Onze stagiair Jeroen van Grevenstein geeft een terugblik op de middag.
De samenwerkmiddag werd geleid door Andries Rhebergen, docent Toegepaste Psychologie aan de hogeschool Leiden en kartrekker zichtlijn Talentontwikkeling bij Het LEF, en door Mieke Vijn, basisschoolleerkracht op de Anne Frank school in Leiden. Mieke heeft een speciale klas genaamd ‘Over de grenzen’, waarin neurodivergente, zoals hoogbegaafde, leerlingen zitten die vastlopen in het reguliere onderwijssysteem.
In het eerste deel van de samenwerkmiddag vertelde Andries over de Self-determination theorie van Deci & Ryan. Deze bekende theorie omvat onder andere drie universele basisbehoeften - autonomie, verbondenheid en competentie - die belangrijk zijn voor psychologisch welbevinden. Deze theorie is relevant voor ieder mens, maar kan zeker ook bij de hoogbegaafde doelgroep van pas komen om gedrag en behoeftes te kunnen verklaren.
In het tweede deel van de middag deelde Mieke haar ervaringen over het werken met hoogbegaafde leerlingen die vastlopen en behoefte hebben aan maatwerk. Mieke vertelde over het gedrag van de leerlingen en herkende hier het klassieke vluchten, vechten, bevriezen principe in. Daarnaast vertelde ze over de hunkering van deze leerlingen naar veiligheid en linkte dit aan de onderste laag van de piramide van Maslow.
De deelnemers van de studiemiddag hadden ieder een eigen link met het onderwerp hoogbegaafdheid, zo waren er leerkrachten uit een schakelklas met hoogbegaafde leerlingen of juist leerkrachten die werkte met hoogbegaafde peuters. Daarnaast waren er psychologen en behandelaars aanwezig die gespecialiseerd waren in hoogbegaafdheid, alsook een filmmaker die een film heeft gemaakt over hoogbegaafde jongeren.
Kortom een nuttige bijeenkomst waarin wetenschappelijke inzichten en praktijkervaringen over hoogbegaafdheid gedeeld werden door experts die allemaal op hun eigen manier met hoogbegaafdheid bezig zijn.