Leernetwerk Hoogbegaafdheid & Kansengelijkheid
Wat kunnen we doen om hoogbegaafde leerlingen met een migratieachtergrond beter te signaleren én tot bloei te laten komen? Die vraag stond centraal tijdens de leernetwerkbijeenkomst van Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Westland (SPOW).
Tijdens de Week van de Hoogbegaafdheid gaf Lineke van Tricht, op uitnodiging van Esther van der Heide, een interactieve lezing over het thema Hoogbegaafdheid & Kansengelijkheid. De opkomst was goed, wat wijst op grote betrokkenheid bij dit thema op de scholen in het Westland.
Vier thema’s passeerden de revue: signaleren, culturele sensitiviteit, identiteitsvorming en verwachtingen van leraren. Vervolgens gingen de deelnemers sparren over de vraag welk thema ze zelf willen aanpakken en hoe ze dat gaan doen. Er kwamen mooie voorbeelden en goede ideeën voorbij, zoals het inzetten op schooltaal, zodat leerlingen over de juiste woordenschat beschikken om mee te doen aan uitdagende taken. Ook het langs de cultureel-sensitieve meetlat leggen van het eigen lesmateriaal was een praktisch eenvoudig uitvoerbare actie. Geïnspireerd vertrokken de leerkrachten en IB’ers met bruikbare materialen.