Metacognitieve stappen

Metacognitieve stappen

Blog over begeleiding door Mariëtte Eijkelestam

“Ik heb nooit leren leren” is een veelgehoorde uitspraak van leerlingen die bij ons aankloppen.

Zij vertellen vaak dat zij niet weten hoe ze hun schoolwerk moeten aanpakken. 

Op de basisschool kwam alles ze aanwaaien en hoefden zij amper iets voor school te doen. Maar wanneer de lesstof en leerstof op de middelbare school moeilijker wordt en in hoeveelheid toeneemt, lopen ze soms vast. Want wat doe je als je niet meer aan een half woord genoeg hebt om de stof te snappen? Wat doe je als dat leren helemaal niet lukt? Best gênant eigenlijk dat je cijfers omlaag gaan, je was toch zo slim? En waarom moet je die ‘saaie’ dingen überhaupt weten?

De leerlingen die ik begeleid worstelen vaak met dit soort vragen waarbij motivatie voor school en het niet hebben leren studeren erg met elkaar verweven zijn. Het kan dus ook best lastig zijn om te achterhalen wat nu de hoofdoorzaak is van het vastlopen. Vaak helpt het om gewoon samen aan de slag te gaan met schoolwerk: al doende wordt een leerling geholpen bij het leren en het omgaan met het ‘systeem dat school heet’ en ontwarren we lastige vragen omtrent motivatie.

Een van de dingen waar ik vaak op teruggrijp bij de begeleiding zijn de zogeheten metacognitieve stappen. Dit is afgeleid van het begrip metacognitie, de vaardigheid van de leerling of student om het eigen leergedrag te organiseren, sturen en controleren. Het gaat daarbij om activiteiten als oriëntatie op de taak, doelen stellen, planning van activiteiten, reflectie op het eigen leergedrag. Uit onderzoek van Marcel Veenman (Universiteit Leiden) blijkt dat metacognitie van groot belang is om ‘succesvol’ te zijn op school (ze bepalen zo’n 40% van de leeropbrengst), dat deze vaardigheden trainbaar zijn en dat de helft van de cognitief hoogbegaafde leerlingen deze vaardigheden niet of nauwelijks ontwikkeld heeft.

Keer op keer merk ik weer dat er best wat tijd en moeite in gaat zitten om deze stappen goed in te slijten bij leerlingen en dat metacognitie op het eerste gezicht ook hartstikke ‘saai’ kan lijken. Maar als je er praktisch mee aan de slag gaat merken leerlingen dat het ze echt enorm helpt!

Wil je meer weten over hoe je leerlingen hierin kunt begeleiden? Dat kan op 20 september tijdens ons 10-jaar feest! Laat Mariëtte vast weten dat je graag deelneemt: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Geslaagde Kick-off Erasmus+

Geslaagde Kick-off Erasmus+

Op vrijdag 28 september zijn we met onze internationale partners van start gegaan met het project 'Creating equal opportunities at school: empowering pupils from less-advantaged backgrounds through teaching academic language'.

Lees meer...

Verjaarsdagfeest

Verjaarsdagfeest

Op donderdag 20 september vierde Bureau Talent haar 10-jarig bestaan met een studiemiddag en feestelijke borrel.

Lees meer...

KwaliteitsRegister HoogBegaafdheid

KwaliteitsRegister HoogBegaafdheid

Het KwaliteitsRegister HoogBegaafdheid is in 2016 opgericht door de Koepel Hoogbegaafdheid.

In dit register kunnen begeleiders van hoogbegaafde kinderen en volwassenen worden opgenomen als zij voldoen aan de kwaliteitscriteria die in de samenspraak met vertegenwoordigers uit het veld zijn opgesteld. 

Lees meer...

Thema-avonden 2018/2019

Thema-avonden 2018/2019

Ook dit schooljaar organiseert Bureau Talent weer een drietal thema-avonden voor ouders en andere belangstellenden.

De thema's zijn dit jaar: metacognitie, onderpresteren en motivatie. De avonden zijn een combinatie van theorie en praktijk.

Lees meer...

Design Thinking Toolkit

Design Thinking Toolkit

Design Thinking is een ontwerpmethode waarbij leerlingen hun 21e eeuwse vaardigheden verder kunnen ontwikkelen.

De mens staat bij deze methode centraal en je verdiepen in je 'klant' is daarom een van de belangrijkste fasen.

Lees meer...

Metacognitieve stappen

Metacognitieve stappen

Blog over begeleiding door Mariëtte Eijkelestam

“Ik heb nooit leren leren” is een veelgehoorde uitspraak van leerlingen die bij ons aankloppen.

Zij vertellen vaak dat zij niet weten hoe ze hun schoolwerk moeten aanpakken. 

Lees meer...

Scholingsfolder

Scholingsfolder

Ons scholingsaanbod voor schooljaar 2018/2019 is af. Wilt u ook een folder ontvangen, maar zit u nog niet in ons mailbestand?

Lees meer...

Wat is Talent?

Wat is Talent?

Sinds eind 1800 zijn mensen al bezig met de vraag: kun je intelligentie meten? Dit leidde tot de ontwikkeling van intelligentietests.

De gedachte was dat de mensen met het hoogste IQ hoogbegaafd zijn en dus ook op dat niveau zullen functioneren en daarmee het meest succesvol zullen zijn in de maatschappij.

Echter...

Lees meer...

Verrijkingsprojecten in EduCourse

Verrijkingsprojecten in EduCourse

EduCourse is een online leersysteem van Webedu dat leren op maat mogelijk maakt. In 2017 ontving WebEdu in Berlijn de innovatieprijs ‘Comenius EduMedia Siegel’ voor Educourse. Afgelopen maanden heeft Linda samen met WebEdu hard gewerkt om onze verrijkingsprojecten in deze online leeromgeving te plaatsen.

Lees meer...

Experts in de ontwikkeling van cognitief talent (10 – 18 jaar)
Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief
Volg ons

Middelstegracht 87f
2312 TT Leiden
071-7850850
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


Bureau Talent werkt samen met of is aangesloten bij de volgende organisaties:

Copyright Bureau Talent 2018
privacyverklaring