Betekenisvol leren in de praktijk

Op zoek naar een mooi voorbeeld van betekenisvol leren?  Het Leidse Museumdebat kan zeker een bron van inspiratie zijn.

Leerlingen van klas 1 tot met 5 en van drie verschillende scholen debatteerden over de stelling: Het verhaal van de Mayflower hoort niet in het Nederlandse geschiedenisonderwijs. De leerlingen deden, met behulp van Leidse musea en instellingen, onderzoek naar de perspectieven die een rol spelen in dit verhaal:

  • het tolerante Nederland dat vluchtelingen opving
  • de pilgrims die zich met hun idealen gingen vestigen in een nieuw land
  • de Native Americans die verstoord werden in hun leven met Moeder Natuur.

Vervolgens vormden ze zich een mening die ze scherpten in een debat dat online gevoerd werd. Het debat zette aan tot verder denken. Voor- en tegenpleiters hadden namelijk zeer goede argumenten.

Het ging in het debat niet om de competitie, maar om samen leren: leerlingen, leraren, museummedewerkers en publiek. Meer weten over het Museumdebat? Klik hier. Wil je je verder verdiepen in betekenisvol leren?  Lees dan de blog ‘Ontwikkeling in plaats van onderwijsachterstand’ van Lineke van Tricht en een korte reflectie over de daaropvolgende kennissessie. Wees ook welkom in onze volgende online kennissessie op 26 juni om 15:30 . Aanmelden kan via .

Experts in de ontwikkeling van cognitief talent (10 – 18 jaar)

Middelstegracht 87f
2312 TT Leiden
Nederland
+31 71 7850850

Volg ons

Op de hoogte blijven?
Ontvang onze nieuwsbrief


Copyright Bureau Talent