Je bent niet ingelogd. De nieuwsbrief bevat mogelijk gebruikersinformatie, dus deze wordt mogelijk niet correct weergegeven.

Gelijke kansen in hoogbegaafdenonderwijs? Het kan!

Gelijke kansen in hoogbegaafdenonderwijs? Het kan!

‍Jouw update over talentontwikkeling

November 2020

Hoe laat je talent van (hoog)begaafde jongeren van 10-18 jaar tot bloei komen? Bureau Talent biedt expertise, training en begeleiding op maat, online en offline.


Gelijke kansen in (hoog)begaafdenonderwijs

Gelijke kansen in het (hoog)begaafdenonderwijs, daar lag onze volle focus op de afgelopen weken. De vele activiteiten vloeiden voor uit ons Erasmus+-project Creating equal opportunities op school. Van docentendag, naar regionaal seminar en van blog naar webinar. Uit de vele reacties maken we op dat we niet alleen staan in onze ambitie om de diversiteit in hogere onderwijsniveaus en (hoog)begaafdenactiviteiten te vergroten.

Hieronder kun je een video bekijken over de motivatie van het Rijswijks Lyceum om mee te doen aan het CEOS-project.



Hoe werkt het strafrecht eigenlijk? Aan de slag met een Talentproject

De hoogte van straffen en het wel/niet beboeten van overtredingen houden de gemoederen vaak bezig. Zo ook weer recent in de zaak van Nicky Verstappen en de handhaving van corona-maatregelen. Maar hoe werkt het strafrecht eigenlijk? Wat betekent ‘in hoger beroep gaan’. En welke onderdelen zijn er naast strafrecht nog meer in ons Nederlands rechtssysteem. In ons Talentproject Strafrecht kan de leerling zelfstandig met deze vragen aan de slag.

 

Meer weten? Surf naar www.talentprojecten.nl of bel met Suzanne.

 


Lineke van Tricht geeft stokje Leidse Aanpak over

De Leidse Aanpak voor talentontwikkeling is niet meer weg te denken in de Leidse regio. Al vijf jaar lang werkt het project vanuit de overtuiging dat er vier elementen nodig zijn om talent tot bloei te laten komen:

  • Talent moet gevonden worden: help kinderen en jongeren het bij zichzelf te ontdekken;
  • Talent moet ontwikkeld worden: help kinderen en jongeren om het gedrag te leren waarmee ze dat kunnen;
  • Talent moet gezien worden: geef het een context waarin het gezien wordt;
  • Talent heeft betekenis nodig: wijs de weg naar manieren om het in te zetten en ermee bij te dragen aan de samenleving.

Vijf jaar nadat Lineke het project startte geeft ze per 1 januari het projectleiderschap-stokje door aan Kees van der Velden. Vanzelfsprekend blijft Bureau Talent als partner betrokken.

'Ik ben heel blij en trots dat ik de afgelopen jaren met vallen en opstaan De Leidse Aanpak heb mogen creëren, samen met heel veel mensen in de stad die hart hebben voor de talentontwikkeling van jonge mensen,' aldus Lineke. 'Het is mooi om te zien dat we elkaar steeds beter kunnen vinden, want als je deze professionals bij elkaar zet en je hebt het over onderwijs en begeleiding van kinderen/jongeren, dan ontstaat er zoveel inspiratie! Ik heb genoten van mijn rol en geef met liefde het stokje door aan Kees van der Velden.' 


Podcast Provoceren in leren 

Hoogbegaafde leerlingen die ondersteuning nodig hebben in het leren. Dat klinkt soms paradoxaal. Lineke van Tricht legt, in een podcast met provocatief psycholoog Freek Sarink, uit waar hoogbegaafde leerlingen tegenaan kunnen lopen en praten zij ook over de mogelijkheid om provocatief te werken met leerlingen die vast komen te lopen in hun studie. De moeite van het luisteren waard. Surf naar onze website en kies jouw medium.

 


Middelstegracht 87f

2312 TT Leiden
Nederland


‍+31 71 7850850

info@bureautalent.nl

www.bureautalent.nl

Als je onze update niet meer wil ontvangen, kan je je hier afmelden .