Experts in de ontwikkeling van cognitief talent (10 – 18 jaar)
Hoe laat je talent van (hoog)begaafde jongeren van 10-18 jaar tot bloei komen is een vraag die jou bezighoudt. Van aangepast lesmateriaal tot beleidsvorming kan Bureau Talent jou met haar expertise, training en begeleiding adviseren en ondersteunen. Wij combineren wetenschappelijke inzichten met praktijkkennis. We differentiëren, geloven niet in standaardoplossingen en werken op maat met groepen en individuen. Iedere jongere, leerling, ouder, school en organisatie is tenslotte uniek. Wij werken online en op locatie.
Kernteam
Naast mijn PhD-onderzoek over de invloed van digitale media op literatuur en leesvaardigheid, werk ik vijf dagen in de week bij Bureau Talent als duizendpoot. Ik gebruik graag de kennis en vaardigheden vanuit mijn brede achtergrond in schrijven, grafisch ontwerpen, journalistiek, en filosofie om zowel het grotere plaatje als de kleinste details aandacht te geven in mijn werk. Als (hoog)begaafde leerling, heb ik te maken gehad met tegenslagen waar Bureau Talent een helpende hand bij biedt en zet ik mij graag middels deze weg in voor mijn jongere deelgenoten.
Mijn grootste passie ligt in het signaleren, ontwikkelen, begeleiden en vooral ook motiveren van cognitief talent. Met ruime ervaring in het onderwijs als coördinator hoogbegaafdheid en talentontwikkeling en als docent Engels, zet ik mij naast deze werkzaamheden graag in als leerlingbegeleider bij Bureau Talent. Samen met jongeren goed kijken naar mogelijkheden, inspiratie en motivatie vinden en behouden, en leerdoelen stellen binnen een helder plan van aanpak, zijn duidelijke drijfveren voor mij. Als RITHA Specialist in Gifted Education (2023) heb ik inmiddels ook de juiste wetenschappelijke kennis in huis.
Freelancers
Mariëtte Eijkelestam
Advies, Beleid, Projecten
Ik heb inmiddels 15 jaar ervaring met het verzorgen van onderwijs en begeleiding aan cognitief sterke leerlingen. De afgelopen jaren heb ik me verder ontwikkeld op het gebied van organisatie en beleid. Mijn interesse ligt bij de Trajecten Talentontwikkeling waar ik aan kan bijdragen door te onderzoeken, (be)schrijven, pionieren, samenwerken, organiseren en out-of-the-box te denken’.
Vier dagen in de week ben ik docent natuurkunde op een middelbare school in Leiden. Als specialist talentontwikkeling coördineer ik daar het aanbod voor leerlingen die meer aankunnen en begeleid ik sinds 2013 (hoog)begaafde leerlingen. Naast mijn werk op school doe ik ook bij Bureau Talent nu de individuele begeleiding van jongeren. Dit is voor mij heel leuk en waardevol, omdat ik ze hier met veel persoonlijke aandacht in een prettige omgeving echt een stap verder kan helpen in hun ontwikkeling. Daarbij combineer ik mijn ervaring in onderwijs en onderzoek met de kennis die ik in het Europese ECHA-netwerk opdoe.
Yfke de Jong
Ik werk met veel plezier als docent Muziek en als leerlingbegeleider. Tijdens de begeleiding bij Bureau Talent onderzoeken we hoe jij jouw kwaliteiten in kunt zetten om de obstakels waar je tegenaan loopt te overwinnen. In 2014 heb ik de ECHA-opleiding afgerond. Bij deze opleiding heb ik veel geleerd over talentontwikkeling, wat ik in combinatie met mijn ervaring als docent en begeleider goed kan inzetten bij Bureau Talent.
Heidrun Basset
Sinds 2008 werk ik met veel plezier als docent Engels in de bovenbouw tweetalig van een middelbare school in Nijmegen. Daarbij is mijn uitgangspunt dat ik het elke leerling gun dat de school een omgeving is om talenten te ontdekken en te ontwikkelen. In de praktijk lukt dat soms even niet zo goed en individuele begeleiding kan daarbij helpen. Dit doe ik bij Bureau Talent op basis van mijn onderwijservaring en als ECHA Specialist in Gifted Education. Ik ga graag samen met jou op zoek naar wat jij nu nodig hebt om te blijven groeien.
Joost de Maaré
Als docente Biologie en als mentor op een gymnasium kwam ik veel hoogbegaafde leerlingen tegen. Voor de leerlingen die meer uitdaging wilden, ontwikkelde ik de mogelijkheid om te verdiepen en/of te verbreden. Samen met anderen, ontwikkelde ik de TOP-training, een succesvolle training voor onderpresteerders om zelf de verantwoordelijkheid voor het schoolse leren weer op zich te nemen. Daarnaast gaf ik op het gymnasium ook een faalangstreductietraining. De begeleiding die ik aan individuele leerlingen of aan groepjes leerlingen geef is oplossingsgericht en heel praktisch. Ja, ze kùnnen het wel, maar weten niet hoe ... Geweldig om te zien hoe deze leerlingen de draad oppakken en groeien.
Marein Hanrath-Spaans
In de ruim dertig jaar die ik nu voor de klas sta als docente Klassieke Talen heb ik naast het lesgeven ook altijd veel tijd besteed aan het begeleiden van leerlingen die om welke reden dan ook vastliepen. Vaak ging het daarbij om faalangst/examenvrees en daarom heb ik op dat gebied meerdere cursussen gevolgd. Omdat ik er inmiddels wel achter ben dat er vaak meer of andere dingen spelen dan faalangst/examenvrees, ben ik in november 2020 gestart met de RITHA-opleiding om meer inzicht te krijgen in de problematiek van de vastlopende (hoogbegaafde) leerling. Die opleiding heb ik in juli 2022 afgerond en nu hoop ik bij Bureau Talent mijn ervaring, gecombineerd met een wetenschappelijke basis, voor meer leerlingen te kunnen inzetten.
Johan de Deugd
Begeleider
Sinds jaar en dag werk ik op het Bonaventuralyceum Mariënpoelstraat als docent maatschappijleer en maatschappijwetenschappen. In 2013 heb ik mijn ECHA-diploma met lof behaald. Dit kwam denk ik vooral omdat ik in mijn scriptie voor de ECHA niet alleen een eigen theorie formuleerde, maar ook het leven van mijn hoogbegaafde (net gestorven) vader evalueerde. Vanaf die tijd ben ik naast docent, ook tutor geweest op het Bonaventuralyceum Mariënpoelstraat om mogelijke onderprestatie tegen te gaan. Dit hoop ik ook voor Bureau Talent te kunnen gaan en blijven doen. Ik ben benieuwd naar de verschillen als het gaat om de hulpvraag en de actievere rol die ouders spelen bij Bureau Talent.
Janneke van Oorschot
Begeleider
Van mijn eigen ervaringen, via mijn hoogbegaafde zoon naar jarenlang mentor van 1 gymnasium naar auteur en docent in het buitenland naar de opleiding ECHA Specialist in Gifted Education, eigenlijk was ik, Janneke, altijd al op weg naar waar ik nu ben: docent Nederlands en Spaans, HPG-coördinator en coach op het Willibrord Gymnasium en daarnaast begeleider bij Bureau Talent. Niets geeft me meer voldoening dan een leerling, ouders en school te kunnen helpen. Problemen snappen, mogelijkheden zien en buiten de lijntjes kleuren: alles om weer een stapje verder te komen. Groei betekent vooruitgang en daar draag ik graag aan bij.
Marjo Berendsen
Advies, training, beleid, projecten
Ik combineer mijn kennis als RITHA/ECHA specialist hoogbegaafdheid (2022) met mijn jarenlange ervaring als onderwijsadviseur, trainer, curriculumexpert en project(bege)leider. Ik heb Frans en Culturele Studies gestudeerd en was aanvankelijk een paar jaar werkzaam als docent Frans in het voortgezet onderwijs. Vervolgens werkte ik in diverse functies op het gebied van kunst-, erfgoed- en cultuuronderwijs. Ik wil bij Bureau Talent graag scholen begeleiden om verrijkend onderwijs en talentontwikkelingsmogelijkheden te bieden aan alle leerlingen, met specifieke aandacht voor het signaleren en motiveren van begaafde leerlingen.
Joke van Grootveld
Begeleider
Het is mijn passie ‘en gift’ om met mensen met kenmerken van hoogbegaafdheid ‘op reis te gaan’ om zich te ontwikkelen tot de beste versie van zichzelf. Door (zonder oordeel) naast hen en vaak hun omgeving (ouders, school) te gaan staan en vanuit een veilige relatie de leer- en ontwikkelbehoeften in kaart te brengen en met een eigen leerdoel aan de slag te gaan. Dat doe ik heel graag als leerlingbegeleider bij Bureau Talent en op scholen, maar vooral ook in mijn fijne plek op mijn boerderij in het midden van het land (Doorn, regio Utrecht/Amersfoort) tussen de natuur voor ook (dreigende) hoogbegaafde thuiszitters.
Jerry van der Weijde
Begeleider
Ik ben Jerry en ik werk sinds 2000 in verschillende onderwijsrollen, onder meer als (interim) docent, trainer/coach, lerarenopleider en onderwijsadviseur. Op dit moment werk ik, naast Bureau Talent, op een Technasium, als docent (biologie en onderzoeken & ontwerpen) en coördinator talentbegeleiding. De afgelopen jaren groeide mijn belangstelling voor leerlingen met cognitief talent, omdat ik merkte dat zij niet altijd de juiste ondersteuning krijgen. Tijdens een stage voor de RITHA/ECHA-opleiding kwam ik in aanraking met Bureau Talent. Tijdens die opleiding verdiepte ik mij onder andere verder in effectieve leeromgevingen, executieve functies, perfectionisme en zelfregulatie. Mensen ervaren mij als een rustige persoon; dedicated, degelijk en dienstbaar. Laten we samen uitzoeken wat voor jou/jullie werkt om met plezier en zelfvertrouwen te kunnen (blijven) groeien!
"Onze overtuiging is dat mensen gelukkiger zijn en van meer waarde kunnen zijn voor hun omgeving als ze hun talenten kennen en kunnen ontplooien. Dit is een zoektocht, zo niet DE zoektocht in het leven."
Missie van Bureau Talent
De missie van Bureau Talent is om meer- en hoogbegaafde jongeren tot bloei laten komen. Waar vaak gedacht wordt dat zij zichzelf wel redden, weten wij dat deze jongeren de juiste begeleiding nodig hebben om te leren waar hun talenten liggen en hoe zij deze kunnen ontwikkelen.
Enerzijds heeft dat te maken met uitdagend onderwijs in een stimulerende omgeving; anderzijds met persoonlijke groei.
Bureau Talent biedt daarom onderwijs, begeleiding en lesmateriaal voor meer- en hoogbegaafde jongeren in de leeftijd van 10 – 18 jaar én training en advies aan hun scholen.
Wat is talent?
Contact
-
Adres
Middelstegracht 87f
2312 TT Leiden -
Telefoon
-
E-mail