Skip to main content

Hoe ga je om met de begeleiding van een thuiszitter?

Op 20 januari kwam het team van Bureau Talent online samen voor een intervisie over het thema 'thuiszitters'. Steeds vaker krijgt Bureau Talent aanvragen van leerlingen die thuiszitten. Het is daarom relevant om vanuit ieders expertise er samen over na te denken hoe deze doelgroep weer aan het leren te krijgen.

Akke Tick presenteerde haar ECHA-scriptie Thuiszittende hoogbegaafde leerlingen in begaafdheidsprofielscholen. Vroege signalering, samenwerking en een brede blik bieden mogelijkheden en legde in duidelijke woorden uit waar de hindernissen voor scholen in de begeleiding van thuiszitters zitten. Scholen zetten hun kennis en expertise vaak niet in zodra de leerling thuiszit. Het hele netwerk van betrokkenen acteert lineair. Iedere partij kijkt vanuit zijn eigen rol, en zorg en onderwijs zijn vaak gescheiden. In haar scriptie pleit Akke daarom voor een meer holistische (marktplein) benadering, duidelijke regie en een efficiënte samenwerking op de achtergrond zodat de leerling de begeleiding krijgt waar hij of zij behoefte aan heeft. Tevens geeft Akke aan dat goede begeleiding voor deze thuiszitters enkel vanuit openheid en vernieuwing kan plaatsvinden. Daarbij mag het welbevinden van de betrokkenen rondom de thuiszitter niet vergeten worden.

Akkes presentatie gaf aanleiding tot een interessante discussie over motivatie, alsook over het mogelijke nut van sport en beweging bij het 'in beweging komen' van de thuiszitter. Wij concludeerden, onder andere, dat het belangrijk is om een doel te vinden dat het enthousiasme van de thuiszitter weer doet ontwaken. Het is de uitdaging voor het netwerk rondom de thuiszitter om dit gezamenlijk te faciliteren.

Experts in de ontwikkeling van cognitief talent (10 – 18 jaar)

Middelstegracht 87f
2312 TT Leiden
Nederland
+31 71 7850850
info@bureautalent.nl

Volg ons

Op de hoogte blijven?
Ontvang onze nieuwsbrief