Skip to main content

Interview met een begeleider: Mariëtte Eijkelestam

Mariëtte Eijkelestam is leerlingbegeleider bij Bureau Talent. Vandaag deelt zij haar ervaringen in een interview om onze lezers een kijkje achter de schermen te geven.

Voordat Mariëtte bij Bureau Talent kwam, had zij al enige ervaring met (hoog)begaafdheid. Op haar school zag zij een oproep voor de ECHA-opleiding tot (hoog)begaafdheidsspecialist en zij dacht “Ja! Dat ga ik doen.” Als docente Engels zag zij in haar klas leerlingen die zij als ‘grappig intelligent’ zou omschrijven. In de klas kwamen zij altijd scherp uit de hoek maar verveelden ze zich veel. Mariëtte zag het potentieel van deze leerlingen en ze wilde weten hoe ze hen passende begeleiding kon bieden. Daarom ging ze de ECHA opleiding doen samen met nog twee collega’s.

Op haar school had zij al een paar leerlingen begeleid toen Mariëtte in contact kwam met Bureau Talent via een train-de-trainer evenement van Leiden Excellent, een bovenschoolse plusklas voor leerlingen in het VO, georganiseerd door Lineke van Tricht van Bureau Talent en Charlotte Takken van Coaching Kids. Mariëtte en Lineke raakten in gesprek en vonden al snel een klik. Sindsdien heeft Mariëtte vele leerlingen begeleid bij Bureau Talent en ook een tijd in vaste dienst gewerkt. Wat haar aantrok om bij Bureau Talent te komen was dat zij zin had om 1-op-1 te begeleiden. Ook ziet ze het als een grote meerwaarde dat zij bij Bureau Talent haar eigen tijden kan indelen en daarnaast is Lineke van Tricht een fijn mens!

Er komt een hoop kijken bij het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen. Een paar zaken die Mariëtte eruit pikt als aandachtspunten: kennis van zaken over hoe het op school werkt zodat je het perspectief van de school begrijpt; theorie over hoogbegaafdheid; gevoel geven dat je je leerlingen begrijpt of, in zoverre als iemand een ander ooit kan begrijpen, dat je de bereidheid hebt om naar hen te luisteren; Geduld; Soms is het ook belangrijk om te weten waar jouw limieten als begeleider liggen en wanneer je een zaak uit handen moet geven. Dat kan erg lastig zijn.

Door de jaren heen heeft Mariëtte veel waardevolle ervaringen gehad bij Bureau Talent. Zo was er was een meisje dat ging ‘leren leren’. Er ging een heel lang proces vooraf aan de begeleiding voor zij aan de slag durfde hiermee, maar toen ze eenmaal zo ver was, had zij maar drie sessies nodig om haar hulpvraag op te lossen. Het kan soms even duren voor de leerling openstaat voor het proces. Dat was een waardevolle ervaring.

Een andere opdracht die Mariëtte leuk vond om te doen was een leerling die zich voorbereidde op de staatsexamens, waaraan zij in de begeleiding vakinhoudelijk lesgaf in Engels en Nederlands. Dit was heel anders dan een les voor de klas omdat het 1-op-1 was en Mariëtte voelde een goede klik met de leerling. Ze hadden leuke gesprekken over literatuur en het leven en Mariëtte heeft de opdracht afgesloten met het gevoel dat zij zelf ook iets geleerd heeft van deze leerling.

Aan docenten die zich nog niet hebben verdiept of zich net zijn begonnen te verdiepen in (hoog)begaafdheid, zou Mariëtte willen meegeven: Leer open te staan voor het feit dat (hoog)begaafde leerlingen anders denken dan gemiddeld. Erkenning en openheid brengen je al een heel eind op weg. Het is belangrijk om oprechte interesse te tonen. Hoogbegaafde leerlingen hebben als het ware voelsprieten voor authenticiteit, dus als je het niet oprecht meent, dan voelen ze dat haarfijn aan. Een andere les: bij twijfel, overleg! Het is belangrijk om contact te houden met school, ouders, en de leerling (en eventuele andere betrokkenen) zodat je alle kanten van het verhaal kunt horen.

Wat Mariëtte het leukste vindt aan het geven van individuele begeleiding is dat iedere casus anders is en dat je soms echt heel creatief moet nadenken om problemen samen met de leerling op te lossen. Het begint vaak met een vraag naar het aanleren van leervaardigheden, maar vaak speelt er daarachter nog meer mee.

Leerlingen begeleiden bij Bureau Talent noemt Mariëtte een echte aanrader. Je krijgt te maken met interessante vraagstukken, het geeft een goede afwisseling van je normale baan zodat je je ei kwijt kunt, je hebt de vrijheid je eigen draai te geven, én af en toe hebben we ook nog een leuke teambijeenkomst met een etentje!

 

Wil jij na het lezen van Mariëttes verhaal ook graag leerlingen begeleiden bij Bureau Talent? Dat kan! Stuur een mail met jouw CV en motivatie naar info@bureautalent.nl en misschien maak jij dan binnenkort ook deel uit van ons team.

Experts in de ontwikkeling van cognitief talent (10 – 18 jaar)

Middelstegracht 87f
2312 TT Leiden
Nederland
+31 71 7850850
info@bureautalent.nl

Volg ons

Op de hoogte blijven?
Ontvang onze nieuwsbrief